09104962527
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 8 آبان 1400 در ساعت 25 : 10 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )
تابلو دکوراتیو به همراه معرفی انواع آن

تابلو و محل نصب آن یکی از دغدغه‌های افرادی است که تمایل به استفاده از عناصر دکوری دارند. برای نصب این عنصر تزئینی روش‌های مختلفی وجود دارد. بهتر است تابلو دیواری را در زاویه‌ی دید مخاطب نصب کنیم. زیرا قرار دادن آن در ارتفاع بالا یا پایین می‌تواند موجب برهم زدن تعادل در فضا شود. اما شاید با توجه به اصول و استاندارد های موجود، بهترین ارتفاع برای قرارگیری آن در حدود یک و نیم متر از سطح زمین باشد. در مواقعی که در زیر تابلو، مبلمان وجود دارد نیز باید در حدود 20 سانتی متر با مبلمان فاصله وجود داشته باشد. کشیدگی این عنصر در جهت طول و عرض نیز می‌تواند روی درک بصری ما از فضا تاثیرگذار باشد. مثلا در صورتی که افقی و کشیده باشد، وسعت فضا در این جهت بیشتر به نظر می‌رسد. هنگامی که عمودی باشد، سقف بلندتر به نظر خواهد رسید. بنابراین باید در هنگام خرید تابلو به طرح و شکل بوم نیز توجه شود. بوم نقاشی معمولا با استفاده از تخته‌ی چوبی و پارچه ساخته می‌شود. این پارچه باید علاوه بر داشتن مقاومت بالا، طرحی که روی آن ترسیم یا چاپ می‌شود را، بهتر نشان دهد. در واقع جنس آن موجب زیبایی بیشتر نقاشی یا طرح شود.

تابلو دکوراتیو کلاسیک و مدرن

دو تابلو پرکاربرد در فضاهای مختلف با انواع دکوراسیون، تابلوها با سبک مدرن و کلاسیک هستند. در فرهنگ ایرانی تا زمان قاجار، نوع چیدمان منازل همگی سنتی و در واقع ایرانی بود. در این دکوراسیون از فرش، پشتی و تاقچه استفاده می‌شد. در واقع تابلو دیواری روی تاقچه قرار می‌گرفت. گاهی نیز ممکن بود انواع تابلو مذهبی مانند و ان یکاد نیز در روی دیوار با استفاده از میخ نصب شود. عناصر دکوری و تزئینی مانند آینه نیز روی تاقچه قرار می‌گرفتند. به همین علت استفاده از تابلو نقاشی مرسوم نبود. اما در همین دوره و در اروپا سبک کلاسیک برای چیدمان منازل استفاده می‌شد. استفاده از انواع کاغذ دیواری و تابلوهای نقاشی دست ساز در این نوع چیدمان بسیار مرسوم بود. بعد از دوره‌ی قاجار سبک کلاسیک نیز در چیدمان و منازل به کار رفت. اما در قرن اخیر این نوع شیوه نیز کم کم جای خود را به سبک مدرن داد. تابلو مدرن یکی از ارکان جدایی ناپذیر فضای معماری شد. بسیاری از فضاها با استفاده از این شیوه دیزاین شدند. زیبایی بدون استفاده از پیچیدگی و تزئینات شعار اصلی دکوراسیون مدرن بود. این روند تا به امروز نیز ادامه دارد.

 

 

قیمت تابلو نقاشی چاپی

قیمت تابلو یکی از نکاتی است که در ابتدا باید به آن توجه شود. با توجه به افزایش قیمت‌ها به صورت روزانه، تابلو دیواری نیز از این روند جدا نیست. یکی از عوامل تاثیرگذار روی هزینه‌ی خرید انواع عناصر تزئینی، ابعاد آن است. المان‌ هر چقدر بزرگ تر باشد، دارای قیمت بیشتری است. اما برای خلق و تولید آثار چاپی مانند تابلو نقاشی، مراحل دشواری طی نمی‌شود. تمامی مراحل چاپ طبق یک الگوی از پیش تعیین شده انجام می‌شود. در نتیجه تمامی هزینه‌ها مشخص و طبیعتا کم‌تر از نوع دست‌ساز آن است. طرح های چاپ شده توسط طراح در ابتدا طراحی می‌شوند. این نوع نقوش با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری، ایجاد می‌شوند. در واقع دست، نقشی در خلق این آثار ندارد. بعد از تکمیل اثر، طرح مورد نظر برای چاپ آماده است. یکی از نکاتی که در مورد انواع طرح‌ها چاپی باید به آن توجه کرد، کیفیت است. در صورتی که تصویر طراحی شده کیفیت داشته باشد، برای چاپ مناسب است. در غیر این صورت نه تنها موجب زیبایی فضا نخواهد شد، بلکه یک نوع آشفتگی بصری نیز ایجاد خواهد کرد. به همین علت سعی می‌شود از تصاویر با رزولیشن بالا برای چاپ استفاده شود.

 

 

تابلو دیواری منظره و طبیعت

تاثیر تابلو دیواری روی دکوراسیون داخلی امری بدیهی است. یک انتخاب اشتباه می‌تواند موجب برهم زدن توازن فضا شود. در هر فضا یک نقطه‌ی کانونی وجود دارد. منظور از این اصطلاح، بخشی از فضا است که مخاطب در هنگام ورود به آن نقطه توجه می کند. این نقطه، مکان مناسبی برای نصب تابلو است. انواع طرح‌های متنوع مانند مناظر و طبیعت، گزینه‌های مناسبی برای این قسمت هستند. فرقی ندارد که طرح مورد نظر زاییده‌ی ذهن هنرمند و اثر دست باشد و یا یک تابلو دیجیتال آرت. از این طرح می‌توانید به عنوان یک اثر هنری در مکان مورد نظر استفاده کنید. مناظر طبیعی و شهری از سوژه‌های این نوع آثار هستند. در مناظر روستایی و طبیعی، سوژه‌های آثار بیشتر از مناطق شهری است. به همین دلیل بیشتر تصاویر از طبیعت، مربوط به مناظر طبیعی است. به علت دوری از زندگی طبیعی و پناه آوردن به شهر نشینی، استفاده از طرح و نقش عناصر طبیعی می‌تواند سبب ایجاد انرژی مثبت در فضا شود. گل و گیاه، آبشار، درخت، جنگل و ... از ایده‌های مناسب برای تابلو دکوراتیو هستند. فروش تابلو نیز با توجه به طرح آن متفاوت است. معمولا آثاری که دارای طرحی از طبیعت هستند، بسیار پرفروش‌اند.

 

 

تابلو نقاشی مذهبی

استفاده از آیات قرآن و اسامی ائمه‌ی اطهار از دیرباز به عنوان تابلو و عنصر تزئینی در معماری داخلی ایرانی مرسوم بوده است. تابلو مذهبی یکی از ارکان اصلی فضا و چیدمان داخلی محسوب می ‌شده است. مذهب در بین ایرانیان بسیار اهمیت داشته است. از این رو اگر به معماری ایرانی دقت کنید، متوجه خواهید شد که در واقع هنرهای مختلف در خدمت مذهب بوده اند. انواع خط و خوشنویسی مذهبی روی کاشی‌کاری و اماکن مختلف، بر این موضوع تاکید می‌کند. در واقع هنرمندان نیز آثاری مذهبی خلق می‌کرده اند. در دوره‌ی معاصر انواع تابلو دکوراتیو با ترکیب نقاشی و خط پدید آمد. این نوع سبک در واقع مدرن است و برای فضا و دکوراسیون مدرن نیز کاربرد دارد. در این شیوه از خوشنویسی ایرانی یا خطوط عربی در کنار طرح و نقش مختلف استفاده می‌شود. این طرح‌ها نیز ممکن است از نقوش اصیل مانند نقوش اسلیمی انتخاب شوند. در نتیجه انواع طرح و نقش برای تولید تابلو دکوراتیو به کار می‌روند. سوژه، طرح، سایز و متریال بوم می‌تواند روی قیمت تابلو موثر باشد. در نتیجه برای تهیه آن باید به این نکات توجه شود. یک طرح مذهبی را می‌توان در فضای رسمی و غیر رسمی به کار برد.

 

 

طرح گل روی تابلو چاپی

نقش و طرح گل به عنوان یکی از محبوب‌ترین نقوش مورد استفاده در آثار نقاشی شناخته شده است. هر کدام از گل‌های مورد استفاده در این آثار، نمادی از یک مفهوم خاص هستند. حتی در دوره‌ی معاصر نیز در تمامی فرهنگ‌ها، تقاضا برای خرید تابلو گل بیشتر از سایر طرح‌ها است. به ویژه در دکوراسیون داخلی ایرانی از این عنصر در کاغذ دیواری و پوستر دیواری نیز استفاده می‌شود. در واقع در فرهنگ ایرانی نیز این عنصر نقش بسیار مهمی در تزئینات منزل دارد. به همین دلیل انواع تابلو چاپی با موضوعات متنوع روی تابلو دیواری چاپ می‌شوند. در بیشتر طرح‌های چاپ شده نیز از گل و نقوش گیاهی استفاده شده است. طبیعت دارای عناصر مختلفی است که همواره از دیدگاه و زاویه دید یک هنرمند به یک اثر هنری تبدیل می‌شوند. این عناصر نقش زیادی در زیبایی یک فضای معماری ایفا می‌کنند. در واقع در صورتی که از تابلو دکوراتیو در ساختمان استفاده نشود، هویت فضا از بین خواهد رفت. زیرا اولین نقطه‌ای که مخاطب با آن روبرو می‌شود، دیواری محل نصب تابلو است. طرح گل روی بوم نقاشی می‌تواند به صورت رنگی یا سیاه‌ و سفید چاپ شود.

 

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()