09104962527
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 24 مهر 1401 در ساعت 55 : 13 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )
تفاوت کاغذ دیواری با پوستر

پوستر بهتره یا کاغذ دیواری؟ یکی از سوالاتی که ذهن ما را درگیر کرده است تفاوت کاغذ دیواری با پوستر دیواری است. این تفاوت در طراحی و نحوه اجرای آن‌ها خودشان را نشان می دهد. استفاده از الگوهای تکرارشونده از ویژگی‌های اصلی کاغذ دیواری معمولی است. این الگوها در سراسر طول دیوار به صورت یکنواخت تکرار می‌شوند. به همین دلیل امکان برش آن وجود دارد. اما در کاغذ دیواری سه بعدی، یک طرح واحد برای چاپ انتخاب می‌شود. قبل از نصب باید ابعاد دیوار برای سفارش طرح مد نظر قرار بگیرد. در غیر این صورت، تصویر واحد ممکن است با برش پوستر دیواری سه‌بعدی دچار نقش شود.

با وجود تفاوت‌های این دو پوشش تزیینی، تقریبا کاربرد آن‌ها مشابه است. از هر دو برای تزیین و پوشش دیوار استفاده می‌شود. اغلب از طرح‌های گیاهی، نقوش باستانی، تصاویر متنوع برای چاپ کاغذ دیواری استفاده می‌شود. اما در پوستر دیواری، طرح‌ها با موضوعاتی مانند گل، طبیعت، تصاویر مدرن و کلاسیک، نقاشی، تصویر افراد مشهور و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل این‌ دو از نظر طراحی نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

تفاوت پوستر و کاغذ دیواری سه بعدی

تفاوت کاغذ دیواری با پوستر سه بعدی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پوستر دیواری همان  کاغذ دیواری معمولی است که دارای طرح‌های سه بعدی است. به همین دلیل به آن کاغذ دیواری سه‌بعدی گفته می‌شود. اما در واقع این چنین نیست و این دو دارای تفاوت‌های زیادی هستند. در اینجا به برخی از تفاوت‌ها این دو  دیوارپوش اشاره خواهیم کرد.

  • تفاوت در طراحی و استفاده از نقوش و تصاویر برای چاپ
  • کاربرد متفاوت
  • از نظر متریال برای ساخت و تولید
  • طریقه نصب
  • از نظر قیمت و هزینه خرید
  • ابعاد و اندازه

هر کدام از مواردی که ذکر شد، از تفاوت‌های این دو پوشش تزیینی هستند. در ادامه برای هر کدام شرح مختصری را ارائه خواهیم دارد.

تفاوت در طراحی پوستر و کاغذ دیواری

از نظر طراحی، استفاده از نقوش و نحوه چاپ این دو پوشش با هم دارای فرق‌هایی هستند. در یک پوستر دیواری، الگوها تکرارشونده وجود ندارد. به دلیل اینکه با استفاده از فناوری‌های جدید این نوع پوشش ارائه شده‌است، نقوش باستانی و سنتی روی آن کم‌تر چاپ می‌شود. این پوشش قدمتی چندانی ندارد و یکی از انواع دیوارپوش مدرن و جدید محسوب می‌شود.

در کاغذ دیواری الگوهای کهن مانند نمادهای گرافیکی قدیمی ممکن است روی پوشش چاپ شود. این الگوها به دلیل قدمت تاریخی این نوع پوشش برای تزیین دیوار، هنوز هم جزو طرح‌های پرفروش هستند. در واقع بخشی از فروش کاغذ دیواری به نوع طرح آن بستگی دارد. تصاویر گل و طبیعت اغلب روی انواع پوستر دیواری چاپ می‌شوند که برای فضاهای مسکونی و بخش‌های مختلف آن مانند پذیرایی و نشیمن کاربرد دارند.

کاربرد متفاوت کاغذ دیواری و پوستر دیواری

برای تزیین بخش‌هایی از دیوار، جداسازی و تفکیک، ایجاد فضای مکث و ... از کاغذ دیواری استفاده می‌شود. یکی از انواع تفاوت کاغذ دیواری با پوستر دیواری نیز در مکان استفاده است. شاید تشابهاتی نیز در برخی مواقع وجود داشته‌باشد. مثلا از هر دو پوشش می‎‌توانیم برای پوشش دیوار پشت تلویزیون استفاده کنیم. اما کاغذ دیواری سه بعدی هیچ‌گاه برای ایجاد فضای مکث کاربرد ندارد. با خرید کاغذ دیواری سه بعدی می‌توان از آن برای فضاهایی مانند اتاق خواب نیز استفاده کرد و بخشی از دیوار را با آن پوشش داد.

متریال متفاوت پوستر و کاغذ دیواری برای ساخت و تولید

از نظر متریال مورد استفاده برای ساخت نیز ممکن است کاغذ دیواری و پوستر دارای تفاوت‌هایی باشند. در انواع کاغذ دیواری قابل شستشو، از PVC برای تولید آن استفاده می‌شود. می‌توان برای تولید و فروش پوستر دیواری از متریالی مانند کاغذ شنی، کاغذ چرمی، کاغذ فیبردار و کاغذ Non woven استفاده کرد. در واقع هر برند، یک جنس خاص را برای تولید پوشش تزیینی انتخاب می‌کند. اغلب تمامی انواع کاغذ دیواری سه بعدی به صورت ضدآب طراحی می‌شوند. اما گاهی امکان تولید کاغذ دیواری معمولی نیز وجود دارد که برای ساخت آن از پی وی سی استفاده نشده‌است.

تفاوت کاغذ دیواری سه بعدی با پوستر

  • تفاوت پوستر و کاغذ دیواری از نظر نصب

به دلیل کاربرد متفاوت و متریال متنوع مورد استفاده برای تولید این دو پوشش، طریق نصب متفاوتی نیز خواهند داشت. اما این کار چندان دشوار نیست و اغلب کسانی که مهارت لازم را دارند، می‌توانند نسبت به نصب اقدام کنند. قبل از نصب باید دیوار مورد نظر صاف و یکنواخت باشد. تا حدودی نصب کاغذ دیواری دشوارتر از پوستر دیواری است.

  • تفاوت پوستر و کاغذ دیواری از نظر قیمت و هزینه خرید

قیمت پوستر دیواری یا کاغذ دیواری نیز با یکدیگر متفاوت است. تعیین قیمت بر اساس برند، متراژ، نوع طرح و ... انجام می‌شود. بنابراین قیمت یکی از انواع تفاوت کاغذ دیواری با پوستر دیواری سه بعدی است. می‌توان برای پوشش بخش کوچکی از دیوار از کاغذ دیواری استفاده کرد. در این صورت میزان هزینه‌ها برای خرید دیوارپوش بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. امروزه با روش اینترنتی می‌توان انواع پوشش تزیینی را با قیمت مقرون‌به صرفه خریداری کرد.

در صورتی که بخواهیم کل دیوارها را با کاغذ دیواری پوشش دهیم، هزینه و قیمت آن افزایش خواهد یافت. اما با انتخاب بخشی از فضا، میزان هزینه خرید رول کاغذ دیواری کاهش پیدا خواهد کرد. اما پوستر دیواری را تنها می‌توان تنها در بخشی از فضا مورد استفاده قرار داد و برای پوشش سرتاسری دیوارها مناسب نیست. به همین دلیل اغلب از پوستر دیواری برای دیوار پشت تلویزیون، دیوار پشت میز ناهارخوری و ... استفاده می‌شود.

  • تفاوت پوستر و کاغذ دیواری در ابعاد و اندازه

همانطور که گفته شد یکی از انواع تفاوت کاغذ دیواری با پوستر دیواری، میزان و متراژ استفاده از آن است. ابعاد و اندازه پوستر دیواری تا حدی است که تمام یا بخشی از دیوار را پوشش می‌دهد. فرقی ندارد که ابعاد دیوار چقدر باشد. این پوشش در واقع یک طرح کلی را نمایش می‌دهد. اما اندازه کاغذ دیواری می‌تواند از نظر طولی بیشتر باشد و تمامی دیوارهای یک واحد را پوشش دهد. اغلب از طرح‌های ساده و دارای نقوش کم‌تر برای پوشش کل اتاق‌ها استفاده می‌شود.

با توجه به تفاوت ابعاد و اندازه این دو دیوارپوش تزیینی، کاربرد متفاوتی نیز خواهند داشت که در بالا به آن اشاره شد. به طور کلی موارد زیادی برای مقایسه کاغذ دیواری و پوستر دیواری وجود دارد. اگر شما این طرح‌ها را از نزدیک مشاهده کنید، می‌تواند با میزان تفاوت آن‌ها آشنا شوید. اغلب ابعاد کاغذ دیواری سه بعدی در منازل بر اساس ابعاد دیوار تعیین می‌شود.

پوستر دیواری بهتره یا کاغذ دیواری؟

با توجه به ذکر تفاوت کاغذ دیواری با پوستر دیواری، هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌هایی مختص به خود هستند. از این رو نمی‌توان گفت که پوستر دیواری بهتر است یا کاغذ دیواری! هر کدام از آن‌ها کاربرد، طرح و طریق نصب متفاوتی دارند. بنابراین انتخاب هر یک با توجه به مکان نصب و سلیقه فرد بستگی دارد. امروزه طراحان از انواع متریال برای تزیین و پوشش دیوار استفاده می‌کنند. مثلا ترجیح می‌دهند در کنار رنگ‌آمیزی دیوار که یکنواخت است، نسبت به خرید کاغذ دیواری اقدام کنند و از آن برای بخش‌های مختلف خانه مانند یک دیوار کم عرض استفاده کنند.

به دلیل اینکه پوستر دیواری جدیدتر است، دارای طرح‌های مدرن و امروزی است. البته نقوش چاپ‎شده روی کاغذ دیواری نیز می‌توانند از سبک‌های مدرن باشند. اما کاغذ دیواری سه بعدی، با نوع چیدمان و دکوراسیون روز هماهنگی بیشتری دارد. می‌توانیم برای کاربری‌های مسکونی، اداری، تجاری و ... از این پوشش استفاده کنیم. در اتاق خواب کودک، نصب پوستر دیوار تاثیر زیادی روی زیبایی فضا خواهد داشت. به همین علت والدین سعی می‌کنند از تصاویری مانند پوستر دیواری برای پوشش دیوار اتاق کودکان نیز استفاده کنند. این تصاویر می‌توانند کارتونی یا آموزشی باشند.

 پوستردیواری سه بعدی

مزایا و معایب کاغذ دیواری سه بعدی

با توجه به آگاهی از تفاوت کاغذ دیواری با پوستر دیواری، می‌توانیم به مزایا و معایب نصب این دو بپردازیم. مسلما هر پوششی دارای عیب‌هایی در کنار مزایا می‌باشد. مثلا گاهی طرح‌های تکرارشوند کاغذ دیواری خسته‌کننده می‌شوند. تصاویر بزرگ و شلوغ پوستر دیواری نیز برای برخی از فضاها مناسب نیستند. در واقع با توجه به نوع کاربرد و مکان نصب، مزایا و معایب هر یک تعریف خواهد شد. به همین علت باید به این نکته توجه شود که هر پوشش تزیینی در صورتی که در فضای مناسب نصب نشود، ممکن است زیبا به نظر نرسد. بنابراین زیبایی هز پوشش بستگی به مکان نصب آن دارد.

نباید از پوستر دیواری مدرن از یک فضای کلاسیک استفاده کرد. بدیهی است که این نوع استفاده، نه تنها منجر به طراحی اصولی محیط و فضا نمی‌شود، بلکه فضا تعادل و نظم خود را نیز از دست خواهد دارد. یکی از مزایای این دو پوشش، نصب راحت و آسان است. اما باید حتما توسط افراد با تجربه انجام شود تا زیبایی طرح بیشتر به چشم آید. زیرا در صورتی که درست و اصولی نصب نشود، ممکن است دارای موج باشد و غیریکنواخت به نظر برسد.

منبع

سخن پایانی

به طور کلی با آگاهی از تفاوت کاغذ دیواری با پوستر دیواری، می‌توانیم انتخاب بهتری برای تزیین فضا داشته‌باشیم. امروزه روش‌های نوین طراحی دکوراسیون داخلی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. در نتیجه پوستر دیواری کاربرد بیشتری برای تزیین و پوشش دیوار دارد. به همین علت از میزان فروش بالایی برخودار است.

کیفیت چاپ، ماندگاری، امکان شستشو و ... همگی از مواردی هستند که موجب استقبال مخاطبان از این نوع پوشش می‌شود. مجموعه دکورآفیس انواع کاغذ دیواری قابل شستشو و پوستر دیواری سه بعدی را با قیمت‌های مقرون‌به صرفه در سایت قرار داده‌است. این پوشش‌ها با تصاویر مدرن، کلاسیک و .... ارائه می‌شوند و دارای تنوع بسیار بالایی هستند.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()