09104962527
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 24 مهر 1401 در ساعت 52 : 13 دقیقه | نظرات کاربران ( 2 )
تفاوت کاغذ دیواری و رنگ

برای دانستن تفاوت کاغذ دیواری و رنگ، باید این دو پوشش تزیینی برای دیوار را بشناسیم. برای پوشش دیوارها اغلب از رنگ استفاده می‌شود. رنگ‌آمیزی دیوار یک روش برای زیبایی دیوارها است. به همین دلیل برخی از طراحان از پوشش‌های تزیینی دیگری مانند کاغذ دیواری نیز استفاده می‌کنند. این نوع پوشش تنوع بیشتری نسبت به رنگ از نظر طرح و نقوش دارد. در واقع رنگ‌آمیزی اغلب به صورت یکنواخت انجام می‌شود. این کار باید به صورت سالانه تمدید شود. زیرا بعد از مدتی رنگ روی دیوار جذابیت قبلی را ندارد و گرد و غبار و آلودگی روی آن نشسته است.

با خرید کاغذ دیواری می‌توان نقوش متنوع را رو دیوار ایجاد کرد. البته به دلیل اینکه امروزه از سبک مدرن برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود، دیگر تصاویر و طرح‌های شلوغ کاربردی ندارد. طرح‌های مدرن دارای بافت هستند و اغلب ساده طراحی می‌شوند. یکی دیگر از تفاوت‌های بین رنگ و کاغذ دیواری، در میزان طول عمر آن‌ها است. یک پوشش مقاوم از برند معتبر تا 10 سال دوام دارد و نیازی به تعویض آن وجود ندارد.

تفاوت کاغذ دیواری و رنگ

تفاوت قیمت کاغذ دیواری و رنگ

تفاوت کاغذ دیواری و رنگ از نظر قیمت هم وجود دارد. کاغذ دیواری و رنگ نیز با یکدیگر تفاوت دارد. امروزه می‌توانید رول کاغذ دیواری را سفارش و در فضای مورد نظر نصب کنید. معمولا قیمت کاغذ دیواری مقرون‌به صرفه است. زیرا با نصب آن دیگر تا مدتها نیاز به تعویض آن نیست. در صورت ایجاد گرد و غبار و آلودگی روی آن، امکان تمیز کردن و نظافت آن با دستمال نمدار وجود دارد. البته بسیاری از رنگ‌های ساختمانی نیز به صورت قابل شستشو ارائه می‌شوند که دارای قیمت بالایی هستند.

در صورتی که از یک پوشش تزیینی مانند کاغذ دیواری برای نصب روی دیوار استفاده کنید، طرح آن باید با نوع طراحی سبک منزل یکی باشد. این پوشش برای یک واحد مسکونی و بخش‌های مختلف آن مانند پذیرایی، نشیمن، اتاق خواب و ... مناسب است. با خرید کاغذ دیواری، پوشش دیوار را نیاز نیست سالانه تعویض کنید. همین امر موجب می‌شود که در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. به همین دلیل تفاوت کاغذ دیواری و رنگ در قیمت آن نیز می‌باشد.

تفاوت کاغذ دیواری و رنگ روغن

تفاوت کاغذ دیواری و رنگ روغن در این است که اغلب برای پوشش دیوارهای سرتاسری در کاربری‌های مختلف، از رنگ پلاستیک یا اکریلیک استفاده می‌شود. رنگ روغن برای پوشش درب سرویس بهداشتی، درب ورودی و ... کاربرد بیشتری دارد. قیمت این رنگ نیز از رنگ‌های ذکر شده بیشتر است. به همین دلیل از نظر قیمتی نیز با کاغذ دیواری متفاوت است. گاهی باید برای پوشش دیوار یک فضا از رنگ روغن استفاده شود. مثلا سقف آشپزخانه به دلیل وجود چربی باید قابل شستشو باشد. به همین دلیل از رنگ روغن برای پوشش آن استفاده می‌شود. اما به دلیل رطوبت موجود در این فضا، امکان استفاده از کاغذ دیواری نیست.

فروش کاغذ دیواری نشان می‌دهد که این پوشش امروزه در کنار رنگ‌آمیزی دیوار برای پوشش بخش‌های مختلف دیوار کاربرد دارد. به همین دلیل مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته‌است. اغلب برای ایجاد فضای مکث، تقسیم دو فضا و جلوگیری از ایجاد یکنواختی از آن استفاده می‌شود.

کاغذ دیواری ساده

مزایای کاغذ دیواری نسبت به رنگ

همانطور که گفته‌شد، پوشش‌های تزیینی مانند کاغذ دیواری دوام بسیار بالایی دارند. به ویژه که امروزه برای تولید آنها از موادی مانند PVC استفاده می‌شود. این ماده موجب می‌شود که پوشش ضد آب و قابل شستشو شود. البته در رنگ‌های نیز این قابلیت وجود دارد. اما به دلیل عدم وجود طرح، تمیز کردن دیوارهای آلوده کاری دشوار است. اما کاغذ دیواری کثیفی را کمتر نشان می‌دهد و تا مدت‌ها نیازی برای نظافت ندارد. در ادامه تفاوت کاغذ دیواری و رنگ و نیز برخی از مزایای کاغذ دیواری نسبت به رنگ را ذکر خواهیم‌کرد:

  1. عدم داشتن بو هنگام نصب

رنگ‌آمیزی به ویژه با رنگ روغن، بوی وحشتناکی دارد. به همین دلیل اگر در خانه مستقر باشید، روزهای سختی را طی خواهید کرد. به ویژه هنگام خواب، این بوها بسیار زننده هستند. اما با خرید کاغذ دیواری، مراحل نصب بسیار راحت است. یکی از تفاوت کاغذ دیواری و رنگ عدم ایجاد بو در هنگام نصب کاغذ دیواری است. این یکی از ویژگی‌های خوب نصب این پوشش است. در واقع نصاب در زمان کوتاهی این پوشش را نصب می کند. در نتیجه مراحل نصب آن بسیار راحت است. در واقع یکی از انواع تفاوت کاغذ دیواری و رنگ، همین امر است.

  1. قابل شستشو بودن

همانطور که گفته‌شد کاغذ دیواری نیز مانند رنگ قابل شستشو است. اما یکی از مزایایی که باعث می‌شود بیشتر کاربرد داشته‌باشد، جنس آن است. پی وی سی موجب می‌شود که شما به راحتی با دستمال نمدار، پوشش را تمیز کنید. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به جای رنگ، از کاغذ دیواری اتاق استفاده کنند تا در صورتی که آلوده شود، آن را به راحتی بشویند. به همین دلیل توصیه می‌شود که این پوشش را از نوع ضدآب انتخاب کنید تا علاوه بر امکان شستشو، کیفیت و مقاومت بیشتری نیز داشته باشد و از نظر اقتصادی نیز مقرون‌به صرفه باشد.

  1. نصب و اجزای در زمان کوتاه

نصب کاغذ دیواری باید توسط افراد ماهر انجام شود. یکی از انواع تفاوت کاغذ دیواری و رنگ، در مدت زمان نصب است. رنگ‌آمیزی دیوار نیاز به زمان طولانی دارد. زیرا یک بار رنگ به صورت آستری روی دیوار قرار می‌گیرد. اما در دفعه بعد، رنگ برای تثبیت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نصب و اجرای کاغذ دیواری نیاز به زمان بسیار زیادی نیست. در صورتی که فرد مهارت و تجربه بالا در این زمینه را داشته‌باشد، می‌تواند زمان نصب را نیز کوتاه‌تر از زمان رایج کند. به همین دلیل افراد تمایل دارند از این شیوه برای پوشش دیوار استفاده کنند.

  1. عدم نیاز به جمع‌آوری مبلمان

در صورتی که شما قصد رنگ آمیزی دیوار را داشته‌باشید، نباید هیچ وسیله‌ای در اتاق باشد. فرش، مبلمان، وسایل مختلف همگی باید از اتاق خارج شوند. زیرا علاوه بر امکان پاشیده شدن قطرات رنگ، جلوی دست و پا قرار دارند. اما برای نصب کاغذ دیواری، نیازی به جمع‌آوری وسایل به صورت کامل نیست. تنها با جاب‌جایی بخش‌های مختلف می‌توانید نصب را انجام دهید.

  1. عدم نیاز به نظافت همیشگی

رنگ دیوار به مرور زمان تیره می‌شود. در نتیجه هنگامی که مدت زمانی زیادی از رنگ‌آمیزی بگذرد، آلودگی خود را روی آن نشان می‌دهد. به همین دلیل همواره نیاز به نظافت همیشگی و طاقت‌فرسا دارد. به همین دلیل طراحان ترجیح میدهند که با خرید کاغذ دیواری، این مشکل را تا حدودی مرتفع کنند.

  1. جلوگیری از ایجاد یکنواختی در دیوار

رنگ دارای طرح نیست و اغلب به صورت تک رنگ روی دیوار ایجاد می‌شود. در نتیجه بعد از مدتی حس یکنواختی را به مخاطب عرضه می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود بخش‌های مختلف دیوار را با استفاده از کاغذ دیواری تزیین کنیم. با این کار دیگر یکنواختی در فضا ایجاد نخواهد شد.

  1. تنوع بالا

تنوع طرح و رنگ انواع آلبوم کاغذ دیواری به حدی است که هر شخص می‌تواند با توجه به سلیقه خود، طرح مورد نظر را خریداری کند. تنوع بالا یکی از ویژگی‌ها و مزایای این پوشش تزیینی است. در واقع یکی از انواع تفاوت کاغذ دیواری و رنگ در همین تنوع است.

  1. عایق گرمایی و صوتی

ممکن است در اثر نصب کاغذ دیواری، یک عایق صوتی یا حرارتی ضعیف ایجاد شود. اما این ویژگی در هنگام رنگ‎‌آمیزی وجود ندارد. در واقع با استفاده از چسب و پوشش تزیینی، دیوار مانند یک عایق عمل می‌کند. این یکی از مزایای نصب کاغذ دیواری به عنوان یک پوشش پرکاربرد است.

کاغذ دیواری کلاسیک

الان کاغذ دیواری مده یا رنگ؟

امروزه نیز بسیاری از طراحان، از پوشش‌هایی مانند کاغذ دیواری برای تزیین دیوار استفاده می‌کنند. برخی تصور می‌کنند که استفاده از این پوشش دیگر مد نیست! در حالی که در بیشتر ساختمان‌های مدرن، نقوش متنوع این دیوارپوش را مشاهده می‌کنیم. اما دیگر مانند گذشته از طرح‌های شلوغ استفاده نمی‌شود. یک بافت سنگی برای چاپ روی این پوشش کافی است. با دانستن تفاوت کاغذ دیواری و رنگ، می‌توانیم انتخاب بهتری داشته‌باشیم.

همانطور که می‌دانید نصب کاغذ دیواری شرایط دشواری را ایجاد نمی‌کند. اما در هنگام رنگ‌آمیزی، علاوه بر ایجاد بو باید تمامی وسایل در یک اتاق جمع‌آوری شوند. بعد از رنگ باید آلودگی‌های روی آن به صورت مستمر تمیز شوند. اما به دلیل استفاده از رنگ‌هایی مانند نخودی، کرم و ... آلودگی کاغذ دیواری کم‌تر دیده می‌شود. از این رو اغلب افراد تمایل دارند که از این پوشش برای نصب روی دیوار استفاده کنند. به طور کلی امروزه از طرح های مدرن بیشتر استفاده می‌شود.

هزینه کاغذ دیواری بیشتر است یا رنگ؟

همانطور که گفته شد، هزینه و قیمت کاغذ دیواری از نظر اقتصادی مقرون‌به صرفه است. رنگ امروزه هزینه بسیار بالایی دارد و برای رنگ آمیزی نیز باید دستمزد بالایی پرداخت شود. به همین دلیل اغلب افراد تمایل دارند که با یک بار پرداخت هزینه، بی نیاز از پرداخت‌های سالانه شوند. البته این موضوع به کیفیت، برند و دوام پوشش نیز بستگی دارد.

با آگاهی از تفاوت کاغذ دیواری و رنگ، می‌توانیم یک پوشش مناسب برای ساختمان انتخاب کنیم. برخی اوقات از دو متریال یادشده برای پوشش دیوار به صورت همزمان استفاده می‌شود. این کار موجب می‌شود که میزان تنوع در فضا بیشتر شود و یک دکوراسیون داخلی یکنواخت و کسل‌کننده ایجاد نشود. از این رو بیشتر طراحان، از رنگ و پوشش‌هایی مانند کاغذ دیواری و پوستر دیواری استفاده می‌کنند. این پوشش‌ها انتخاب مناسبی برای فضاهای مسکونی، اداری و تجاری هستند. به همین دلیل برای کاربری خاصی طراحی نشده‌اند.

منبع

ارسال نظر

بهتا پایپ :
0 0
با سلام احتمال داره با دستمال خیس کاغذ دیواری رو تمیز کنیم
سعید محمدی :
0 0
نظر شما چیست ؟
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()