09104962527
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 26 مهر 1401 در ساعت 9 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )
انواع کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی

توجه به دکوراسیون داخلی، عناصر و المان‌های تزیینی، پوشش‌های تزیینی و روش به کارگیری آنها امروزه بیشتر از قبل شده‌است. در گذشته برای دیزاین و طراحی یک فضا، عناصر متنوعی استفاده نمی‌شد. البته دیوارپوش‌هایی مانند کاغذ دیواری دارای قدمت بالایی هستند. به گونه‌ای که در ادوار مختلف تاریخی کاربرد بسیار زیادی برای تزیین دیوار داشته‌اند. اما روش استفاده از این پوشش در دکوراسیون داخلی اروپای کلاسیک با امروزه متفاوت بود.

پوشش سرتاسری با آن دیگر چندان مورد توجه نیست. بعضی از افراد تصور می‌کنند که به دلیل نوع طرح آن، این پوشش دیگر از مد افتاده است! اما به دلیل چاپ طرح و تصاویر جدید هنور هم برای ایجاد تنوع و جلوگیری از یکنواختی از انواع کاغذ دیواری برای پوشش دیوار استفاده می‌شود. طراحان سعی می‌کنند به منظور تقسیم فضا یا ایجاد فضای مکث در یک سالن از این نوع پوشش در طرح و رنگ متنوع استفاده کنند. این الگوهای تکرارشونده ممکن است برای یک اتاق با سبک کلاسیک مورد استفاده قرار گیرند که در این صورت باید از طرح‌های سنتی و باستانی استفاده شود. مثلا طرح کاغذ دیواری داماسک یک نقوش قدیمی و باستانی در این زمینه است که طرفداران بسیار زیادی دارد.

نقش کاغذ دیواری در دکوراسیون

هر عنصر، المان یا پوشش تزیینی به منظور ایجاد حس بصری خاصی در فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین نصب انواع کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی نیز بدون فکر نیست. در صورتی که یک فضای واحد را بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم، نیازی به استفاده از پارتیشن نیست. در واقع با نصب المان یا پوشش‌های متفاوت برای دیوار، کاربری و حد و حدود هر یک را مشخص خواهیم کرد. بنابراین در این صورت می‌تواند نقش جداکننده در دکوراسیون داخلی را داشته باشد. اما اولین و مهم‌ترین نقش آن، ایجاد طرح و نقوش در روی دیوار برای جلوگیری از یکنواختی است.

اغلب دیوارهای یک ساختمان با رنگ پوشش داده‌می‌شوند. همین امر موجب شده‌است که فضا یکنواخت و کسل‌کننده شود. از این رو با نصب کاغذ دیواری در بخشی از دیوار، این یکنواختی مرتفع خواهدشد. در ادامه برخی دیگر از نقش‌های این پوشش در فضا و دکوراسیون داخلی را ذکر خواهیم کرد.

  • ایجاد تغییرات بصری در فضا
  • پوشش عیب‌های دیوار
  • امکان تغییر در میزان درجه روشنایی اتاق
  • ایجاد نقطه‌ کانونی در فضا

برای ایجاد تغییرات بصری در فضا، این پوشش کاربرد گسترده‌ای دارد. مثلا با خرید کاغذ دیواری با رنگ روشن، فضا بزرگ‌تر دیده خواهدشد. همچنین پوشیدن عیوب دیوار با رنگ کار دشواری است. اما با ایجاد این پوشش روی آن، بسیاری از عیوب دیگر به چشم نخواهند آمد. همانطور که گفته‌شد می‌توانید با انتخاب رنگ تیره یا روشن، درجه روشنایی اتاق را کم و زیاد کنید. در صورتی که این پوشش دارای طرح و نقش باشد، یک نقطه‌ی کانونی در دیوار مورد نظر ایجاد خواهید کرد. به طور کلی این پوشش با متریال گوناگون تولید می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

انواع کاغذ دیواری

انواع کاغذ دیواری از نظر جنس

به منظور دسته‌بندی انواع کاغذ دیواری باید از جهت‌های مختلف بررسی شود. مثلا جنس و متریال مورد استفاده برای این پوشش، با یکدیگر متفاوت است. متریال به کاررفته در ساخت آن یکی از عوامل اثرگذار روی قیمت کاغذ دیواری است.

  • کاغذ دیواری از جنس کاغذ معمولی
  • کاغذ دیواری پی وی سی PVC
  • کاغذ دیواری از جنس نانو

جنس کاغذ دیواری تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت آن دارد. به همین دلیل در این بخش شرح مختصری را در مورد هر کدام از متریال ذکرشده خواهیم داد.

  • کاغذ دیواری از جنس کاغذ

کاغذ دیواری کاغذی از کاغذ تهیه می‌شود و دارای ضخامت بسیار کمی است. این پوشش معمولی امکان شستشو ندارد و به همین دلیل دارای طول عمر کمی است. علاوه بر این در اثر شرایط محیطی به راحتی پاره می‌شوند و دیگر کارایی نخواهند داشت. بنابراین باید در مدت زمان کوتاهی نسبت به تعویض آن اقدام شود. البته در صورتی که از آن برای پوشش دیوار استفاده شود، باید لوازم و اساسیه منزل با احتیاط جابه‌جا شوند تا آسیبی به آن وارد نشود. در برخی موارد ایجاد پارگی و خط و خراش در آن امری اجتناب ناپذیر است.

این نوع پوشش تزیینی کاغذی در حدود 1 تا 2 سال دوام دارد. بنابراین جزو پوشش‌های با کیفیت پایین محسوب می‌شود و امروزه برای پوشش دیوار کاربرد چندانی ندارد. قیمت پایین و کیفیت معمولی از ویژگی های این نوع کاغذ دیواری است.

  • کاغذ دیواری پی وی سی PVC

پی وی سی یک ماده بسیار مقاوم در برابر رطوبت است. انواع کاغذ دیواری قابل شستشو نیز از این ماده ساخته می‌شوند. به همین دلیل پوشش‌های دارای PVC از دوام و عمر طولانی برخوردار هستند. معمولا این پوشش‌های تزیینی دارای روکش وینیل هستند و مقاومت بالایی در برابر آب دارند. اما به دلیل استفاده از چسب زیر این پوشش، نباید در مکان مرطوب استفاده شود و تنها باید با یک دستمال مرطوب تمیز شود. کاغذ دیواری کودک بهتر است از نوع ضدآب و پی وی سی باشد. زیرا نظافت آن راحت‌تر از انواع دیگر است. به همین دلیل باید قبل از خرید کاغذ دیواری به جنس و کاربرد آن دقت شود.

معمولا عمر و دوام این پوشش در حدود 5 سال است. در صورتی که قصد خرید آن برای اتاق کودک و نوزاد را دارید باید حتما از قبل مطمئن شوید که این پوشش ضدحساسیت است. انواع کاغذ دیواری دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که موجب می‌شود هر کدام برای مکان خاصی به کار روند.

تاثیر کاغذ دیواری در دکوراسیون

  • کاغذ دیواری از جنس نانو

کاغذ دیواری نانو یکی از انواع این پوشش تزیینی است. این پوشش به گونه‌ای طراحی شده‌است که آلودگی را جذب نمیکند. در نتیجه هیچ نوع دوده و گرد و خاکی روی آن ایجاد نخواهدشد. همچنین در برابر خط و خش، پارگی و سایر آسیب‌های ناشی از شرایط محیطی مقاوم است. به دلیل استفاده از فناوری نانو در ساخت آن، ضد حساسیت است. همچنین انواع کاغذ دیواری نانو در برابر نو خورشید مقاومت بالایی دارند و دچار تغییر رنگ نخواهند شد.

این پوشش می‌تواند تا حد زیادی به عنوان عایق صدا و گرما کاربرد داشته‌باشد. این ویژگی در رنگ‌آمیزی ساختمان وجود ندارد. به همین دلیل میزان فروش کاغذ دیواری نانو بیشتر از سایر پوشش‌های تزیینی است.

انواع کاغذ دیواری از نظر محل نصب

نوع کاربری و محل نصب پوشش‌های تزیینی تاثیر زیادی در انتخاب انواع کاغذ دیواری دارد. یک پوشش با طرح ساده برای فضاهای مدرن توصیه می‌شود. اغلب در منازل ایرانی از طرح‌های گلدار استفاده می‌شود. این نوع پوشش نیز معمولا در بخش‌هایی مانند پذیرایی و نشیمن کاربرد بیشتری دارد. از این رو باید قبل از خرید کاغذ دیواری محل نصب آن را در نظر بگیریم. به دلیل کاربرد این پوشش در منازل مسکونی، بخش‌های مختلف این نوع کاربری بررسی می‌شوند.

کاغذ دیواری آشپزخانه

برای فضای آشپزخانه نباید از انواع کاغذ دیواری معمولی استفاده کرد. زیرا رطوبت در این فضا موجب کنده‌شدن چسب پشت کاغذ دیواری خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود، این پوشش معمولی و غیر قابل شستشو برای این فضا استفاده نشود. یک نوع پوشش‌های ضدآب برای پوشش کابینت و دیوارها وجود دارد که با کاغذ دیواری معمولی متفاوت است.

کاغذ دیواری سرویس بهداشتی

برای سرویس بهداشتی نیز از انواع کاغذ دیواری ضدآب باید استفاده کرد. این پوشش‌ها آب را از خود عبور نخواهند داد و برای فضاهای مرطوب مانند سرویس بهداشتی انتخاب مناسبی هستند. پوشش مناسب برای سرویس بهداشتی را می‌توان با طرح‌های کاشی و سرامیک تهیه کرد.

کاغذ دیواری برای پذیرایی

فضای پذیرایی یکی از بخش‌های مهم برای نصب انواع کاغذ دیواری است.. طرح‌هایی مانند گل، نقوش گیاهی، طرح‌های باستانی و ... در این فضا کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند. با مدرنیته شدن طراحی پذیرایی، امکان استفاده از پوشش‌های تزیینی مدرن نیز در این فضا فراهم شده‌است.

بخش عمده‌ای از فروش کاغذ دیواری مربوط به پوشش‌های تزیینی مناسب برای اتاق پذیرایی است. می‌توان تمام یا بخشی از دیوار را با این پوشش تزیین کرد. به دلیل دوام و زیبایی این نوع پوشش تزیینی، امروزه این طرح با تنوع بسیار زیادی تولید می‌شود. در نتیجه مخاطب می‌تواند بر اساس سلیقه خود، طرح مورد نظر را سفارش دهد.

انواع کاغذ دیواری از نظر محل نصب

کاغذ دیواری برای اتاق خواب

فضای خواب باید دارای آرامش باشد و نباید خدشه‌ای به آرامش آن با یک طرح شلوغ ایجاد شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که از طرح‌های ساده و بدون پیچیدگی برای نصب در این فضا استفاده شود. قبل از خرید کاغذ دیواری باید به این نکته توجه شود که پوشش مناسب برای دیوار می‌تواند مدرن یا کلاسیک باشد. در هر صورت باید با نوع طراحی اتاق خواب همخوانی داشته‌باشد.

کاغذ دیواری پشت تلویزیون

پشت تلویزیون فضای مناسبی برای نصب پوشش تزیینی است. این بخش را می‌توانید با انواع کاغذ دیواری پوشش دهید. بهتر است از نقوش گیاهی مدرن برای این بخش استفاده شود. طرح باید به گونه‌ای انتخاب شود که در هنگام روشن بودن تلویزیون، فضا شلوغ و بی نظم نباشد. در این صورت انتخاب طرح با توجه به نوع طراحی فضا صورت خواهدگرفت.

کاغذ دیواری سقف

می‌توان برای پوشش سقف نیز از انواع کاغذ دیواری ساده و طرح‌دار استفاده کرد. قیمت کاغذ دیواری با توجه به جنس آن تعیین می‌شود. به دلیل اینکه سقف چندان در معرض دید نیست می‌توان از کاغذ دیواری کاغذی و معمولی برای پوشش آن استفاده شود. اما باید به این نکته توجه شود که این پوشش قابل شستشو نیست. بنابراین اگر برای سقف فضاهایی مانند آشپزخانه استفاده می‌شود باید از جنس ضد آب باشد.

منبع

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()