09104962527
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 3 بهمن 1401 در ساعت 5 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )
نحوه ترمیم کاغذ دیواری کنده شده

یکی از پوشش های تزیینی برای ساختمان، کاغذ دیواری است که در دکوراسیون داخلی کاربرد بسیار زیادی دارد. در اثر مرور زمان و یا آسیب ‌های محیطی ممکن است این پوشش کنده شود. در نتیجه راهکارهایی برای ترمیم کاغذ دیواری وجود دارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. شرایط مختلفی می تواند منجر به جدا شدن این پوشش از روی دیوار شود. گاهی درزهای بین دو پوشش تزیینی از هم باز می ‌شوند. در هنگام خرید کاغذ دیواری باید نصب آن را به افراد با تجربه بسپریم. در این صورت امکان کنده شدن کاغذ دیواری بسیار کمتر است؛ اما گاهی عواملی مانند جنس کاغذ دیواری در این مشکل نقش بسیار پررنگی دارند.

 

چطور کاغذ دیواری کنده شده را ترمیم کنیم؟

کاغذ دیواری یکی از پوشش های تزیینی است که نقش زیادی در زیبایی دیوار و چیدمان داخلی دارد. زمانی که این پوشش دچار آسیب شود، تاثیر بسیار منفی روی زیبایی فضا دارد. استفاده از چسب یا وصله می تواند منجر به نصب مجدد آن روی دیوار شود. برخی اوقات برآمدگی ‌های دیوار که به طور کامل صاف نشده اند، می توانند عاملی برای جدا شدن کاغذ دیواری باشند. ترمیم درزها و بخش های کنده شده می ‌تواند زیبایی اولیه کاغذ دیواری را به آن برگرداند.

در برخی مواقع کاغذ دیواری دچار پارگی می شود. در این حالت علت اصلی ممکن است به دلیل عدم مرغوب بودن پوشش تزیینی یا حمله حشرات موذی باشد. اگر کاغذ دیوار ضد آب باشد تنها چسب آن از روی دیوار کنده می شود و آسیبی به کاغذ دیواری وارد نخواهد شد. با آشنایی با دلایل کنده شدن کاغذ دیواری، می توانیم راهکارهای بهتری برای رفع آن اتخاذ کنیم. به همین دلیل در ادامه به ذکر علت کنده شده کاغذ دیواری خواهیم پرداخت.

علت کنده شدن کاغذ دیواری

دلایل زیادی می تواند در جدا شدن کاغذ دیواری نقش داشته باشند. همانطور که ذکر شد یکی از دلایل آن، جنس کاغذ دیواری است. نصب این پوشش تزیینی نیز می تواند در بروز این مشکل نقش داشته باشد. نصب غیر اصولی موجب می شود که اگر حتی جنس کاغذ دیواری نیز بسیار با کیفیت باشد، باز هم از دیوار کنده شود. اگر جنس کاغذ دیواری مرغوب نباشد و ارزان باشد، مطمئنا امکان کنده شدن از روی دیوار بیشتر است. از این رو همواره توصیه می شود که در هنگام خرید کاغذ دیواری جنس های ارزان و بی کیفیت انتخاب نشوند. زیرا هر چقدر نصب آن اصولی و استاندارد باشد، باز هم امکان جدا شدن از دیوار وجود دارد.

کاغذ دیواری با استفاده از چسب روی دیوار نصب می شود. نحوه استفاده از چسب و تجربه نصاب می تواند تاثیر مستقیم روی کیفیت نصب داشته باشد. همچنین جنس چسب نیز در این راستا تعیین کننده است. چسب های نا مرغوب می توانند موجب شوند که این پوشش تزیینی در مدت زمان بسیار کوتاهی از دیوار جدا شود.

وجود حشرات موذی مثل موریانه می توانند یکی دیگر از دلایل کنده شدن کاغذ دیواری از روی دیوار باشند. در این صورت روی سطح کاغذ دیواری سوراخ هایی ایجاد می شود که در صورت عدم توجه به آن بعد از مدتی موجب جدا شدن پوشش از سطح دیوار می شوند.

در کاغذ دیواری از سلولز استفاده می شود و همین موضوع یکی از دلایل حمله موریانه به آن، این موضوع باشد. در صورت بروز موریانه باید راهی برای از بین بردن این حشره انتخاب کنید. در غیر این صورت اگر دوباره اقدام به نصب کاغذ دیواری کنید باز هم امکان حمله موریانه به این پوشش و جدا شدن از سطح دیوار وجود دارد. در ادامه به علت کنده شدن کاغذ دیواری به صورت خلاصه اشاره خواهیم کرد:

  • جنس کاغذ دیواری
  • نحوه نصب کاغذ دیواری
  • حمله حشرات موذی
  • رطوبت دیوار

 

3 راهکار برای ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده و پاره شده

در این مقاله به صورت کامل به دلایل کنده شدن کاغذ دیواری اشاره شد؛ اما چطور کاغذ دیواری کنده شده را ترمیم کنیم؟ با توجه به نوع مشکل در کاغذ دیواری باید راهکار مناسب برای برطرف کردن آن در نظر گرفت. در صورتی که کاغذ دیواری کنده شده دارای آسیب جدی نباشد می توان با استفاده از راهکارهای ساده، آن را مجدد روی دیوار نصب کرد. به همین دلیل روش ها برای ترمیم کاغذ دیواری جدا شده متفاوت است. در ادامه به 3 راهکار برای ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده و پاره شده اشاره خواهیم کرد:

ترمیم کاغذ دیواری کنده شده با بافت سالم

گاهی ممکن است کاغذ دیواری بدون پارگی و آسیب به بافت تنها از دیوار جدا شده باشد. عواملی که در این مقاله ذکر شد هر کدام می توانند از دلایل این جدا شدگی باشند. قبل از اقدام به ترمیم کاغذ دیواری باید از علت کنده شدن این پوشش تزیینی مطلع شویم. در بیشتر مواقع این نوع جدا شدگی ممکن است در اثر عدم کیفیت چسب باشد. در این صورت می توانید پوشش را که دارای بافت سالم است مجددا روی دیوار نصب کنید. به منظور نصب کاغذ دیواری برای بار دوم باید مراحل زیر را اجرا کنید:

  • استفاده از قلمو برای چسباندن چسب روی دیوار بخش کنده شده
  • گذشت 5 دقیقه از زدن چسب روی دیوار
  • چسباندن کاغذ دیواری کنده شده
  • استفاده از ابزار هوا گیری برای جلوگیری از ایجاد حباب و هوا
  • تمیز کردن چسب های بیرون زده با اسفنج نمدار

در این راهکار بافت کاغذ دیواری دچار آسیب نشده است و مراحل نصب آن نیز به راحتی قابل انجام است. اما باید به این نکته توجه کنید که این کار نیز باید توسط نصاب انجام شود. در غیر این صورت امکان دارد دوباره کاغذ دیواری کنده شود. همچنین قبل از نصب مجدد باید دلیل اصلی جدا شدن کاغذ دیواری از روی دیوار را بدانیم. مثلا اگر رطوبت باشد ممکن است دوباره کاغذ دیواری از روی دیوار جدا شود! معمولا در خانه های نوساز این مشکل وجود دارد و باید فکری به حال رطوبت دیوار شود.

تعمیر کاغذ دیواری آسیب دیده

ترمیم کاغذ دیواری جدا شده با بافت پاره و از بین رفته

گاهی آسیب محیطی به گونه ای است که بافت و ظاهر کاغذ دیواری را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. در این صورت نمی توان از بافت پاره و خراب برای نصب مجدد کاغذ دیواری استفاده کرد. به این منظور باید بخش آسیب دیده را جدا کرد و به همان ابعاد کاغذ دیواری جدید را برش و در محل نصب کرد. بدین منظور باید مراحل زیر جهت ترمیم کاغذ دیواری کنده شده طی شود:

  • استفاده از کاتر برای برش اطراف کاغذ دیواری آسیب دیده
  • برش کاغذ دیواری به شکل منظم و هندسی
  • انتخاب خط برش از روی قسمت های طرح دار برای کمتر دیده شدن آن
  • جدا کردن بخش برش خورده از روی دیوار
  • ترمیم سطح روی دیوار در صورت آسیب با بتونه و خشک شده کامل آن
  • تنظیم کاغذ دیواری برش خورده روی دیوار
  • برش بلندتر کاغذ دیواری از هر طرف  در حد چند سانتی متر
  • قرار دادن چسب پشت کاغذ دیواری جدید
  • چسباندن کاغذ دیواری روی دیوار
  • استفاده از ابزار هوا گیری برای جلوگیری از ایجاد حباب

در این صورت با دنبال کردن مراحل بالا می توانید حتی یک کاغذ دیواری با بافت آسیب دیده و کنده شده از روی دیوار را ترمیم کنید.

ترمیم کاغذ دیواری با استفاده از نوار درز گیر

در راهکارهای ذکر شده تمام یا بخشی از کاغذ دیواری مجددا روی دیوار نصب می شود. اما گاهی برای ترمیم کاغذ دیواری تنها نیاز به استفاده از نوار درز گیر داریم. در واقعی نوار درز گیر می تواند موجب چسبیدن کاغذ دیواری روی دیوار شود و از کنده شدن و پارگی جلوگیری کند. برای این کار باید نسبت به خرید چسب و نوار درز گیر اقدام کرد. پیشنهاد می شود که این کار توسط افراد باتجربه انجام شود.

گاهی خود فرد نیز در انجام کارهای فنی دارای مهارت بالایی است. در نتیجه می تواند نسبت به نصب درز گیر روی کاغذ دیواری اقدام کند. برخی اوقات مانند موارد ذکر شده علاوه بر استفاده از درز گیر باید یک برش از کاغذ دیواری نیز روی دیوار نصب شود. در این صورت باید طرحی مطابق با کاغذ دیواری آسیب دیده روی دیوار نصب کرد. در ادامه مراحل استفاده از درز گیر را شرح خواهیم داد:

  • برش درز گیر به ابعاد مورد نظر
  • زدن چسب روی درز گیر و نصب آن روی دیوار
  • گذشت 5 دقیقه از چسباندن برای محکم تر شدن آن

سخن پایانی

به طور کلی در هنگام خرید کاغذ دیواری باید به کیفیت جنس آن توجه کرد. این موضوع تاثیر زیادی در کمتر شدن مشکلاتی مانند کنده شدن کاغذ دیواری در آینده خواهد داشت. در برخی مواقع عوامل خارجی مانند رطوبت، وجود خلل و فرج روی دیوار و موریانه می توانند از دلایل جدا شدگی کاغذ دیوار باشند.

به منظور ترمیم این پوشش تزیینی باید راهکارها را با توجه به دلیل جدا شدگی کاغذ دیواری انتخاب کنیم. به عنوان مثال اگر رطوبت موجب کنده شدن این پوشش شده است، باید به دنبال علت آن باشیم. در صورت رفع علت، باید رطوبت دیوار به طور کامل خشک شود. این مورد نیازمند گذشت مدت زمان زیادی است. زیرا در صورتی که بخواهیم روی دیوار مرطوب کاغذ دیواری را مجددا نصب کنیم، باید منتظر باشیم که پوشش بعد از مدتی دوباره از دیوار جدا شود. از این رو باید علاوه بر کشف علت جدا شدگی کاغذ دیواری، به دنبال رفع آن مشکل نیز باشیم.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()